WARSZTATY BIBLIOTEKARSKIE NUMER 2(44), GRUDZIEŃ 2014PoprzedniNastępny

 

Serwis BPP | Warsztaty Bibliotekarskie | 2014 nr 2 | Kocha, lubi, szanuje. ...

Beata Adamus
nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Tryb.

 
  Kocha, lubi, szanuje. Scenariusz warsztatów biblioterapeutycznych  
     
 

Cele:
- rozwijanie wyobraźni, twórczego myślenia,
- wzbogacanie zasobu słownictwa,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- budowanie zaufania, poczucia bezpieczeństwa i przyjaznej atmosfery.

Forma pracy:
- zbiorowa
- indywidualna

Odbiorcy: klasy I-III szkoły podstawowej

Czas trwania: ok. 1 godziny

Pomoce:
- opowiadanie z książki Grzegorza Kasdebke "Kocha , lubi, szanuje",
- arkusze kolorowego papieru,
- kredki, klej,
- ozdobne dziurkacze,
- plansze z przysłowiami i powiedzeniami dotyczącymi miłości i przyjaźni,
- nożyczki,
- płyta CD z piosenką "Najlepiej razem" w wykonaniu Dziecięcej Grupy "GAMA".

 

Plan spotkania:

1. Nauczycielka inicjuje rozmowę nawiązującą do poprzednich spotkań (strach, złość).

2. Prowadząca rozpoczyna zabawę na powitanie - dzieci mówią sobie komplementy.

Lubię cię, bo...

Tłumaczymy dzieciom, że w każdym człowieku da się znaleźć cechy, za które można go lubić. Usiądźmy w kręgu. Niech każdy uczestnik ćwiczenia powie, za co lubi siedzącą obok osobę.

3. Nauczycielka czyta tekstu "Miłość" z książki G. Kasdebke "Kocha , lubi, szanuje". Następnie zadaje pytania:
- Kogo lub co możemy darzyć miłością? (rodziców, rodzeństwo, ojczyznę, kobietę, mężczyznę, pracę, zwierzęta, naturę, sztukę)
- W jaki sposób objawia się miłość? Jak zachowują się zakochani?
- Jak wyglądałby świat bez miłości?
- Co to znaczy "kochać kogoś"? Czego pragnie się dla tej osoby? - Kochać kogoś, to pragnąć, by ta osoba była szczęśliwa, jeśli kogoś kochamy - pragniemy jego dobra.

4. Nauczycielka pokazuje dzieciom plansze z przysłowiami dotyczącymi przyjaźni i miłości. Uczniowie starają się wyjaśnić, co poszczególne powiedzenia oznaczają.
Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie.
Dla przyjaciela nowego nie opuszczaj starego.
Przyjaciel - to człowiek, który wie o tobie wszystko i nie przestaje cię lubić.
Stara miłość nie rdzewieje.
Nieszczęście pokazuje, kto nas szczerze miłuje.
Lepsze serce gorące niż pieniążków tysiące.
Przyjaźń szczera nie umiera.
Kto kogo miłuje, wad jego nie czuje.
Przyjacielski gniew krótki.  

5. Prowadząca inicjuje rozmowę dotyczącą porównania uczuć przyjaźni i miłości:
- Czy można się przyjaźnić z kimś, kto nie przyjaźni się z nami lub nas nie lubi?
- Czy można kochać kogoś, kto nas nie kocha czy nawet nie lubi?
- Czy przyjaźń i miłość oznaczają to samo?
- Czy przyjaźń i życzliwość oznaczają to samo?
- W jaki sposób okazujemy przyjaźń?
- Jakie uczucia towarzyszą przyjaźni?

W przyjaźni jest ważne, aby... (dzieci kończą zdanie)

przyjaźń - związek między osobami oparty na wzajemnej sympatii, życzliwości, szczerości, zaufaniu, gotowości do pomocy, czerpaniu przyjemności z bycia razem

miłość - uczucie skierowane do innej osoby połączone z pragnieniem dobra i szczęścia; zespół emocji wywołanych poczuciem silnej więzi międzyludzkiej; daje zadowolenie i umożliwia samorealizację dzięki obecności drugiego człowieka.

6. Uczniowie słuchają 2 wierszy o przyjaźni. Do wyboru: Hanny Ochockiej -"Ona i ja", Stanisława Grabowskiego - "Chcesz się ze mną zaprzyjaźnić?", Mieczysławy Buczkówny - "Koledzy", Henryka Hampela - "Mój przyjaciel".

Ona ma czarne
Brwi i warkoczyk,
Ja rudą grzywkę,
Niebieskie oczy.

Ona rozsądnie
Zawsze coś powie,
A o mnie mówią,
Że mam pstro w głowie.

Ona chce śpiewać,
Rozmawiać, czytać,
A ja bym w piłkę
Grała i kwita.

Więc cóż wspólnego
Jest między nami?
Chyba to, żeśmy
PRZYJACIÓŁKAMI.
       Hanna Ochocka -"Ona i ja"

W jednej parze stoimy,
Siedzimy w jednej ławce.
Ja mam Janek na imię,
A mój kolega Jacek.

Raz wylałem atrament
Na ławkę i podłogę.
Pomógł mi wytrzeć plamę.
(Ja mu też kiedyś pomogę.)

Zrobiliśmy wyścigi:
Kto szybciej z nas biega.
Upadłem, stłukłem kolano.
Gdy inni biegli, on stanął.

Pomógł mi wstać, kolega,
Dobry kolega.
Raz Jacka ząb rozbolał,
Bał się pójść do dentysty.
Wiec poszedłem z nim razem
I zaraz przestał bać się.

Czekałem w poczekalni,
A kiedy wyszedł Jacek,
Pan doktor go zapytał:
- To pewno twój PRZYJACIEL?
   Mieczysława Buczkówna - "Koledzy"

Chcesz się ze mną
Zaprzyjaźnić?
Wspólnie
Będzie nam raźniej
Iść leśną ścieżką
Do dziupli, gdzie sowa mieszka.

Chcesz się ze mną
Zaprzyjaźnić?
Wspólnie
Będzie nam łatwiej
Wypić po kubku mleka
I na tatę zaczekać.

Chcesz się ze mną
Zaprzyjaźnić?
Wspólnie
Będzie nam weselej
Na łące, w ogrodzie,
W szałasie, na drzewie
I więcej, gdzie jeszcze, nie wiem!
    Stanisław Grabowski - "Chcesz się ze mną zaprzyjaźnić?"

Gdy jest mi smutno
I kłopoty mam,
On mi mówi - nie martw się -
Zaraz Ci pomogę
Znaleźć wyjścia drogę
I problemy pójdą w dal.

Mój przyjaciel dobry jest,
Ja go lubię i on mnie.
I choć mam kłopotów sto,
Nie opuści nigdy mnie na krok.
Przyjaciela dobrze mieć,
Razem z nim weselić się,
Choćby nawet było źle,
Przyjaciela zawsze dobrze mieć.

Znów w szkole dwója,
W domu krzyk i zgiełk.
Przyjaciel martwi się,
Zaraz mi pomoże
Znaleźć wyjścia drogę,
By zmartwienie poszło w dal.
    Henryk Hampel - "Mój przyjaciel"

Prowadząca zadaje pytania:
- W jakich chwilach szczególnie potrzebujemy przyjaciół?
- Jak zdobyć prawdziwego przyjaciela?
- Jakie cechy powinien mieć przyjaciel?
- Jaki jest Ty jesteś, a jaki jest  Twój przyjaciel?
- Co lubisz robić, a co lubi robić Twój przyjaciel?
- Jak się zachowujesz, a jak się zachowuje Twój przyjaciel?

7. Przepis na przyjaźń/miłość. (kl. II-III) Dzieci dzielimy na 2 grupy. Jedną grupę prosimy o sporządzenie przepisu kulinarnego na miłość, drugą - na przyjaźń; np.
- dwie czubate łyżki sympatii
- duża łyżka stołowa zaufania
- pełna szklanka radości z bycia razem
- kieliszek humoru
- szczypta cierpliwości

Przykładowe składniki: akceptacja, sympatia, zaufanie, takt, cierpliwość, delikatność, dyskrecja, przestrzeganie prywatności przyjaciela, szczerość, pomoc, uczciwość, oddanie, wierność, lojalność, podziw

Dla kl. I zabawa " Mam chusteczkę haftowaną"

MAM CHUSTECZKĘ HAFTOWANĄ
muz./sł. tradycyjna
Mam chusteczkę haftowaną,
Co ma cztery rogi,
Kogo kocham, kogo lubię,
Rzucę mu pod nogi,
Tego kocham, tego lubię, tego pocałuję,
A chusteczkę haftowaną tobie podaruję

8. Dzieci przy akompaniamencie piosenki " Najlepiej razem" wykonują zakładkę do książki w kształcie serca, jako podarunek dla kogoś, kogo kochają, lubią, szanują.

Kl. I - dzieci kolorują obrazki z postaciami z bajek

Najlepiej razem
sł. Wanda Chotomska
muz. Włodzimierz Korcz

Kiedy jesteś sam jak palec, sam jak palec
Świat wygląda dość ponuro i paskudnie
Bo o smutki, bo o smutki dużo łatwiej
A o radość, a o radość znacznie trudniej

Najlepiej razem, najlepiej razem
Cieszyć się książką, piosenką, obrazem (aaazem)
I z przyjacielem dzielić każdą swoją myśl
Najlepiej razem, zawsze razem tak jak dziś (2x )

Kiedy jesteś wśród przyjaciół, to wiadomo
W trudnych chwilach na drugiego możesz liczyć
Bo jak nawet skrzydła trochę Ci oklapną,
To przyjaciel własnych skrzydeł w mig pożyczy

Najlepiej razem, najlepiej razem
Cieszyć się książką, piosenką, obrazem (aaazem)
I z przyjacielem dzielić każdą swoją myśl
Najlepiej razem, zawsze razem tak jak dziś (2x )

Najlepiej razem, najlepiej razem
Cieszyć się książką, piosenką, obrazem (aaazem)

I z przyjacielem dzielić każdą swoją myśl
Najlepiej razem, zawsze razem tak jak dziś (2x)


Literatura:
1. G. Kasdebke: Kocha, lubi. Szanuje. Nasza Księgarnia, Warszawa 2009, s. 7-14
2. I. Koźmińska, E. Olszewska: Z dzieckiem w świat wartości , Świat Książki, Warszawa 2007, s. 174.
3. I. Koźmińska, E. Olszewska: Z dzieckiem w świat wartości, Świat Książki, Warszawa 2007 s. 176.

 
 

 

Kocha, lubi, szanuje. Scenariusz warsztatów biblioterapeutycznych /Beata Adamus // W: Warsztaty Bibliotekarskie [Dokument elektroniczny] / red. nacz. Wiesława Olczykowska. - Czasopismo elektroniczne. - Nr 2/2014 (44) grudzień - Piotrków Trybunalski : Biblioteka Pedagogiczna, 2014. - Tryb dostępu: http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2014/2/140202.htm. - ISSN 1732-7008