Ta powszechnie stosowana w nauczaniu początkowym, a niedoceniana w późniejszym procesie dydaktycznym, forma pracy z uczniem jest szczególnie godna polecenia nauczycielom bibliotekarzom realizującym ścieżkę edukacji czytelniczej i medialnej. Ma ona wiele zalet, co wykazały nasze doświadczenia.
Karty pracy mogą służyć uczniom do zapisywania wiadomości zdobytych w czasie lekcji. Mogą także być formą sprawdzającą wiadomości i umiejętności uczniów nabyte w trakcie zajęć. Zawierają one zadania systematyzujące wiedzę, polecenia, ćwiczenia, quizy, które uczniowie wypełniają indywidualnie lub grupowo przy współpracy i nadzorze nauczyciela.
Uczniowie, pracując z kartą pracy, muszą aktywnie uczestniczyć w lekcji, aby poprawnie wykonać polecenia w niej zawarte. Ponadto karty pozwalają nauczycielowi zdyscyplinować klasę i sprawnie przeprowadzić zajęcia.
ABY LEKCJE Z KARTAMI PRACY BYŁY EFEKTYWNE,
NALEŻY SIĘ DO NICH PRZYGOTOWAĆ POPRZEZ:
1. Wybranie tematu i opracowanie scenariusza.
2. Zredagowanie karty:
- wpisanie bądź przygotowanie wykropkowanych miejsc na najistotniejsze wiadomości;
- skomponowanie atrakcyjnych ćwiczeń utrwalająco - sprawdzających, np.: krzyżówka, quiz, tabelka. Podzielenie ich na ćwiczenia indywidualne lub grupowe (do wspólnego rozwiązania),
- zadbanie o klarowną szatę graficzną, jasne i precyzyjne polecenia.
3. Przeprowadzenie zajęć z zastosowaniem poniższych zaleceń:
- ustalenie z polonistą bądź wychowawcą sposobu oceniania kart (jeśli będzie ona formą sprawdzenia wiedzy i umiejętności),
- przygotowanie odpowiedniej ilości kart pracy,
- wyjaśnienie uczniom sposobu ich wypełniania (w trakcie lekcji lub na jej zakończenie - jako podsumowanie zajęć),
- przedstawienie zasad zaliczenia materiału w oparciu o kartę pracy.
PRZYKŁADOWE KARTY PRACY
ZALETY STOSOWANIA KART PRACY
Dla uczniów:
- służą do zapisywania najistotniejszych wiadomości,
- systematyzują i utrwalają wiedzę poprzez odpowiednio ułożone zadania i polecenia.
Dla nauczycieli:
- są sposobem dokumentowania zajęć bibliotecznych,
- " " sprawdzenia wiadomości i umiejętności,
- metodą dyscyplinowania uczniów.
LITERATURA:
1. ENCYKLOPEDIA Wiedzy o Książce Wrocław Zakł. Narod. im. Ossolińskich 1971
2. SEMENOWICZ H. Freinet w Polsce Warszawa WSiP 1980
3. TRELIŃSKI G. Kartomania i styl pracy nauczyciela "Nauczanie Początkowe" 2000 nr 2 s. 5-8