WARSZTATY BIBLIOTEKARSKIE NUMER 2(10), CZERWIEC 2004PoprzedniNastępny

 

Serwis BPP | Warsztaty Bibliotekarskie | 2004 nr 2 | Karty pracy ...

Danuta Zielińska-Kowalik
nauczyciel bibliotekarz Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Zabrzu
Róża Mordyńska
doradca metodyczny ds. bibliotek szkolnych Centrum Edukacji w Zabrzu

 
  Karty pracy ucznia - pomocą w realizacji edukacji czytelniczej i medialnej  
     
 

    Ta powszechnie stosowana w nauczaniu początkowym, a niedoceniana w późniejszym procesie dydaktycznym, forma pracy z uczniem jest szczególnie godna polecenia nauczycielom bibliotekarzom realizującym ścieżkę edukacji czytelniczej i medialnej. Ma ona wiele zalet, co wykazały nasze doświadczenia.
    Karty pracy mogą służyć uczniom do zapisywania wiadomości zdobytych w czasie lekcji. Mogą także być formą sprawdzającą wiadomości i umiejętności uczniów nabyte w trakcie zajęć. Zawierają one zadania systematyzujące wiedzę, polecenia, ćwiczenia, quizy, które uczniowie wypełniają indywidualnie lub grupowo przy współpracy i nadzorze nauczyciela. Uczniowie, pracując z kartą pracy, muszą aktywnie uczestniczyć w lekcji, aby poprawnie wykonać polecenia w niej zawarte. Ponadto karty pozwalają nauczycielowi zdyscyplinować klasę i sprawnie przeprowadzić zajęcia.

ABY LEKCJE Z KARTAMI PRACY BYŁY EFEKTYWNE,
NALEŻY SIĘ DO NICH PRZYGOTOWAĆ POPRZEZ:

1. Wybranie tematu i opracowanie scenariusza.
2. Zredagowanie karty:
- wpisanie bądź przygotowanie wykropkowanych miejsc na najistotniejsze wiadomości;
- skomponowanie atrakcyjnych ćwiczeń utrwalająco - sprawdzających, np.: krzyżówka, quiz, tabelka. Podzielenie ich na ćwiczenia indywidualne lub grupowe (do wspólnego rozwiązania),
- zadbanie o klarowną szatę graficzną, jasne i precyzyjne polecenia.
3. Przeprowadzenie zajęć z zastosowaniem poniższych zaleceń:
- ustalenie z polonistą bądź wychowawcą sposobu oceniania kart (jeśli będzie ona formą sprawdzenia wiedzy i umiejętności),
- przygotowanie odpowiedniej ilości kart pracy,
- wyjaśnienie uczniom sposobu ich wypełniania (w trakcie lekcji lub na jej zakończenie - jako podsumowanie zajęć),
- przedstawienie zasad zaliczenia materiału w oparciu o kartę pracy.

PRZYKŁADOWE KARTY PRACY

 

ZALETY STOSOWANIA KART PRACY

Dla uczniów:
- służą do zapisywania najistotniejszych wiadomości,
- systematyzują i utrwalają wiedzę poprzez odpowiednio ułożone zadania i polecenia.
Dla nauczycieli:
- są sposobem dokumentowania zajęć bibliotecznych,
- " " sprawdzenia wiadomości i umiejętności,
- metodą dyscyplinowania uczniów.

LITERATURA:
1. ENCYKLOPEDIA Wiedzy o Książce Wrocław Zakł. Narod. im. Ossolińskich 1971
2. SEMENOWICZ H. Freinet w Polsce Warszawa WSiP 1980
3. TRELIŃSKI G. Kartomania i styl pracy nauczyciela "Nauczanie Początkowe" 2000 nr 2 s. 5-8  

 
 

 

Karty pracy ucznia - pomocš w realizacji edukacji czytelniczej i medialnej / Danuta Zielińska-Kowalik, Róża Mordyńska // W: Warsztaty Bibliotekarskie [Dokument elektroniczny] / red. nacz. Wiesława Olczykowska. - Czasopismo elektroniczne. - Nr 2/2004 (10) czerwiec. - Piotrków Trybunalski : Biblioteka Pedagogiczna, 2004. -Tryb dostępu: http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2004/2/040201.htm. - ISSN 1732-7008